Afryka | |
strona główna klimat flora i fauna geografia bogactwa naturalne ludność religie |
Religie Od VIII wieku
handel, podboje i kolonializm przyczyniły się do pojawienia w Afryce religii
monoteistycznych, takich jak islam. W Afryce Północnej islam zajął całkowicie
miejsce religii tradycyjnych, których wyznawcy często czcili swych przodków. W
państwie Aksum w połowie IV wieku przyjęto chrześcijaństwo. Wierzenia
rdzennych ludów Afryki:
Na pierwotne
wierzenia ludów afrykańskich składał się szereg religii politeistycznych,
właściwych dla danego ludu lub grupy ludów. Religie te nie pozostawały we
wzajemnych związkach, jakkolwiek istniały pewne podobieństwa między wierzeniami
różnych plemion i ludów, zwłaszcza sąsiadujących lub spokrewnionych ze sobą,
niemniej jednak w żadnym wypadku nie można mówić o istnieniu jakiejkolwiek
wspólnej dla plemion i ludów Afryki mitologii. Część z tych religii wymarła
jeszcze w starożytność (np. religia starożytnego Egiptu czy
przedchrześcijańskie i przed islamskie wierzenia Kabylów), zaś inne wierzenia
są nadal żywe, choć liczba wyznawców systematycznie spada; dotyczy to zwłaszcza
wierzeń ludów Afryki subsaharyjskiej. Wśród najważniejszych bóstw
poszczególnych religii wymienić można takie nazwy jak m.in.: Abiku, Afefe,
Anansi, Chuku, Garang, Imana, Makumba, Nsissim, Ogun, Oja, Sankofa, Szango i
inne. Kult
przodków:
Społeczności
w wielu rejonach Afryki posiadały święte miejsca, gdzie przynoszono dary dla
duchów zmarłych przodków. Dziś podczas dorocznych świąt i festiwali członkowie
społeczności noszą specjalne maski, tańczą i opowiadają legendy o dokonaniach i
zaletach przodków. Islam:
Około 800
n.e. Arabowie z Bliskiego Wschodu wprowadzili do Afryki Północnej islam. Od
początku XI w., głównie dzięki kontaktom handlowym, islam rozprzestrzenił się
przez Saharę do Afryki Zachodniej, a wzdłuż rzeki Nil aż do Sudanu i dalej po
Tanzanię i wyspę Zanzibar. Chrześcijaństwo:
Już od
pierwszych wieków naszej ery chrześcijaństwo rozpowszechniało się na terenie
Etiopii i Egiptu. W połowie IV wieku, za panowania króla Ezamy, chrześcijaństwo
przyjęto w państwie Aksum. Później w czasach kolonialnych Europa wysyłała
misjonarzy do Afryki, aby zakładali szkoły i kościoły a także nawracali
Afrykanów na chrześcijaństwo. Próbowano także wykorzenić tradycyjne religie
afrykańskie, często karząc tych którzy je praktykowali. Voodoo:
W XIX w. w
koloniach karaibskich tradycyjny kult przodków połączono z chrześcijaństwem
(synkretyzm religijny). Tak powstała religia zwana voodoo. Chociaż religia
voodoo kojarzy się z rejonem Karaibów, w 1996 r. w Beninie (dawniej Dahomej)
została oficjalnie uznana za religię wyznawaną przez ponad 50% społeczeństwa. Benin
jest kolebką voodoo/wudu, która to religia czy kult bóstw istnieje pod taką
bądź inną nazwą w wielu innych regionach czarnej Afryki i Ameryki Południowej.
W Beninie tradycyjną religią był (jest) animizm, a jego wyznawcy za najwyższego
boga uznają Mawu. Wyobraża go wiele drugorzędnych bóstw, czyli wudu, którym w określone święta
składa się ofiary. Na przykład Hewioso to bóg grzmotu, a bóg Zangbeto chroni w
nocy pola rolników. Niższą pozycję wobec tych wudu zajmują pomniejsze bóstwa, uważane też za duchy zmarłych.
Praktykowany jest więc kult przodków. W wielu domach można znaleźć asen, czyli swego rodzaju mały
parasol z kutego żelaza, zdobiony symbolami ku czci zmarłego krewnego. Do nawiązania
kontaktu z tymi bogami potrzebny jest pośrednik – kapłan fetyszystyczny
(mężczyzna lub kobieta). Umiejętności komunikowania się z bóstwami oraz innymi
duchami nabywa po trzyletnim pobycie w zakonie fetyszystycznym. Kapłani wudu
tworzą wpływową hierarchię, która ogromnie oddziałuje na życie Benińczyków. Wyznawcy tego
kultu wierzą, że duch zmarłego może wrócić i zabić innych członków rodziny.
Niejeden sprzedaje swój dobytek lub zaciąga olbrzymie długi, aby pokryć koszty
związane z ofiarami ze zwierząt i wystawnymi ceremoniami, mającymi przebłagać
zmarłych krewnych. W rezultacie niektóre rodziny popadają w ubóstwo. Do Ameryki wudu dostało się prawdopodobnie z niewolnikami z terenów dzisiejszego Beninu. Na początku XVII wieku Kpassè, władca królestwa Hueda, nawiązał "stosunki handlowe" z francuskimi, angielskimi i portugalskimi handlarzami niewolników, którym król sprzedawał swoich poddanych. W Grehue (obecne Whidah) ładowano ich na statki i wywożono głównie na Haiti, Antyle Holenderskie i do Ameryki Północnej. Handel niewolnikami trwał od XVII do pocz. XVIII w. |